De relatief onbekende investeringsmaatschappij Cortec staat op het punt 3,3 miljard dollar te verdienen op zijn investering van 67 miljoen in Yeti, een Texaanse maker van oersterke koelboxen. Een record, aldus The Wall Street Journal.
Een kleine, onbekende ‘sprinkhaan’ op Wall Street is dicht bij een boekwinst van 3,3 miljard dollar op een investering van 67 miljoen. Voor dat laatste bedrag kocht de private-equityfirma Cortec in 2012 twee derde van Yeti, een Texaanse maker van hightech koelboxen en drinkgerei.
De bijna vijftig keer hogere herwaardering vergeleken met vier jaar gelden hangt samen met de beursgang van Yeti, die al in oktober zijn beslag zou kunnen krijgen, aldus The Wall Street Journal.
Gouden investering in koelboxen
Cortec acht Yeti vijf miljard dollar waard, 36 keer de winst in 2015. Private-equitybedrijven zijn de laatste tijd tuk op startups met veelbelovende nieuwe producten.
Lichtend voorbeeld is de eveneens Amerikaanse maker van sportkleding Under Armour, waarvan de aandelen inmiddels voor 67 keer de winst van de hand gaan. Veelal gaat het om bedrijfjes die een product dat al lang bestaat, helemaal opnieuw ‘uitvinden’.
Yeti is in 2006 opgericht door Roy en Ryan Seiders, twee broers die al van kindsbeen af met hun vader uit jagen en vissen gingen. Roy en Ryan ergerden zich dood aan de koelboxen die ze meenamen op hun dagenlange trektochten. Hengsels en handvaten braken af, de deksels bezweken als je erop ging staan om je hengel uit te werpen. Zij ontwikkelden een nieuwe serie boxen, Tundra genaamd.
De Yeti Tundra-koelbox werd een merkartikel met een hoge snob value.
De broers kozen voor heftige 'over-engineering'. Wanden en deksels zijn naadloos gegoten van onverwoestbare kunststof. De dubbele wanden bieden plaats aan twee keer zoveel isolatieschuim als bij de concurrentie, waardoor de inhoud veel langer koud blijft.
Texaanse vissers en jagers
Aanvankelijk verkochten zij hun boxen aan andere Texaanse vissers en jagers. Maar gaandeweg begon de faam van Yeti zich te verspreiden. De Tundra werd een merkartikel met musthave voor bij de barbecue in de achtertuin.
Cortec's eerste investering verschafte de Seidlers het geld om door te stoten naar de gewone consument. Zij ontwikkelden nieuwe series producten, zoals koeltassen, drinkbekers en thermosflessen van dubbelwandig roestvrij staal. De kwaliteit is vergelijkbaar met die van de Tundra's.
Waar de oorspronkelijke koelboxen afhankelijk van het formaat 230 tot 1200 euro per stuk kosten, staat het drinkgerei voor prijzen van 30 tot 85 euro in de winkels.
Wat ook hielp was dat de broers zich bekwaamden in marketing voor de grote massa. Zo kochten zij licenties voor de logo's van Amerikaanse universiteiten. Alumni en studenten kunnen die tegen bijbetaling op hun box of -beker laten stempelen, waardoor Yeti de lucratieve arena van het college football veroverde.
Inmiddels komt 62 procent van de omzet uit koeltassen en drinkgerei. Vorig jaar zag Yeti zijn omzet drie keer over de kop gaan op 469 miljoen dollar. De winst bedroeg 137 miljoen dollar.
Hoge marketingkosten
Maar 36 keer de winst is een zeer straffe waardering, zelfs in dit 'hotte' startupsegment. Tegenover ieder succesverhaal van product-transformatie, zo merkt The Wall Street Journal droogjes op, staat minstens één GoPro, de maker van actiecamera's waarvan het aandeel sinds de beursgang juist met 29 procent in waarde daalde.
"De grote vraag is of Yeti kan blijven innoveren, en hoever het zijn merk kan verbreden met behoud van zijn authenticiteit", aldus de CEO van een keten van watersportwinkels die ook de Yeti-producten verkoopt.
In het eerste kwartaal van dit jaar verloor Yeti 38,2 miljoen dollar, mede vanwege hoge marketingkosten. Bovendien hebben concurrenten als Igloo en Coleman inmiddels producten gelanceerd van vergelijkbare kwaliteit, maar tegen lagere prijzen.
Zelfs als de waardering van Yeti bij de beursgang fors lager uitvalt dan 36 keer de winst van 2015, heeft Cortec de buit al binnen. In vier jaar van 67 miljoen dollar naar 3,3 miljard dollar is een record in de wereld van de investeringsmaatschappijen. En de vier partners ontvingen al 312 miljoen dollar dividend van Yeti.